يتم التشغيل بواسطة Blogger.

قصة راهب :: انا هنزل اتجوز

نشر من قبل Unknown  |  in 200 قصة لطفلك  12:48 م

قصة راهب :: انا هنزل اتجوز




مرة كان فى راهب جديد وكان فى حرب شيطانى كبير اوى علية فراح عشان يسال اب متوحد فى البرية وقالة الحقنى يا ابويا انا فىصراع جامد اوى انا فى فكر شرير عن الجسد بيعزبنى فالراهب استغرب وقالة ازاى راهب زيك يجيلة فكر جسد انت متنفعش راهب انت لازم تنزل العالم تتجوز فخرج الراهب من عندة وهو زعلان اوى انة هيسيب حياة الرهبنة اللى بيحبها فربنا ارشد راهب تانى فى البرية انة يقابل الراهب دة ويكلمة فقبلة فعلا وقالة اية يابنى انت رايح فين قالة انا نازل العالم اتجوز فقالة لية قالة تتصور ان بيجيلى فكر شرير فى الجسد فضحك الراهب وقالة اية يعنى مكلنا بيجلنا فاستغرب وقالة ازاى واحنا رهبان فرد علية وقالة معشان احنا رهبان لازم نجاهد ونتمسك بالرهبنة ففرح الراهب ورجع ديرة تانى والراهب التانى صلى لربنة ان الحرب تقل من على الراهب وتروح لالب اللى قالة يروح يتجوز وفعلا حصل كجة وفي يوم نازل الراهب اللى صلى لربنا فقابل الاب المتوحد دة وقالة اية يا ابونا انت رايح فين قالة انا نازل العالم تتصور يابنى بعد 30 سنة فى البرية جالى فكر جسد شرير انا هنزل اتجوز فضحك الراهب وقالة هو عشان مجلكش فكر شريرعن الجسد قبل كدة دى مش قوة منك لكن الرب مسمحش بكدة عشان لازم نساعد الرهبان الصغيرين مش نخليهم يتجوزوا

قسم الروايات و الحكايات نافع جداً، وقد اهتممنا بوضعه حتى يكون مرجعاً مناسباً للخدام الذين يخدمون في جميع المراحل.. والقصص من أجمل وأسهل الأشياء التي تقرب المعنى، حتى للكبار.. وكان السيد المسيح نفسه يستخدم الأمثال في حديثه.. وهو أيضاً مفيد للآباء (الأم والأب) في قص حكايات دينية ذات مغزى مفيد لأبنائهم قبل النوم، أو في المواقف المختلفة.. وعموماً فمعظم الأشخاص بدون اعتبار للسن يحبون القصص، حيث أنها ممتعة وسلسة، وتفيد في الوقت ذاته.. . وبالإضافة لهذا القسم لقصص من مصادر متنوعة، هنا مجموعة قصص قصيرة للقمص تادرس يعقوب بها مئات القصص الأخرى..

Blogger Template By: Bloggertheme9